©
Per Helge Berrefjord Inntil 10 sider kan
skrives ut i ett eksemplar til eget bruk. Utskriving/nedlasting av mer
enn 10 sider til eget bruk er å betrakte som shareware; tillatelse
vil bli tilsendt når Ved ønske om videredistribusjon, kopiering, linking etc. vennligst klarer denne bruken med berrefjord@vitex.no OBS: Forlaget selger klassesett av boken til redusert pris. DIALOG:
Ved innspill IKKE
sendt vedlegg,
|
Tenk på leseren Viktigste prinsipp nå som før er å betrakte det man gjør fra den oppsøkende siden av mediet: Hvordan oppleves det å komme til nettstedet utenfra, for første gang? Er denne erfaring dårlig, er det en overhengende fare for at første gang også blir eneste gang.
Man skal ikke legge alt for stor vekt på utformingen av selve «hjemmesiden», altså inngangssiden. Portaler og nettaviser er i dag jevnt over skrekkelige, mye verre en «Se og Hør» noen gang har vært med snurrende annonser, overlesset med «bannere» og alt for detaljrik layout. Viktigst er nå som før at man har noe interessant nytt å meddele til enhver tid. Den som oppsøker nettstedet må få dette raskt opp på skjermen.
Men oftere tilbyr inngangssiden den store forvirring. Nedlastingen tar en evighet (mer enn 10 sekunder) på grunn av båndbreddekrevende annonser og grafikk, som omkranser noen bortkomne linjer dynamisk redaksjonelt stoff. En overflod av lenker til underliggene redaksjonelle nivåer bidrar ytterligere til overlessingen.
På de redaksjonelle nettsteder vi nå har så mange av, er inngangssidens hovedoppgaver:
For mye på én gang Den redaksjonelle sjel vil straks se at dette er minst én oppgave for mye for en oppslagsside på nettet, og eliminere problemet ved å konsentrere seg om en best mulig løsning av første punkt. Dette hensynet vil dessverre torpedere punkt to og tre.
Avanserte nettsteder lar hovedsiden være en ren oversikt med en søkemotor og et navigeringshjelpemiddel for nykommere til stedet, mens nyhetssidene er dynamiske og presenteres seksjonsvis, altså hver for seg etter tema gjerne komponert fra en meny av den besøkende selv.
La dette være som det vil. Portaler og nettaviser med generelt innhold har sin storhetstid akkurat nå, men allerede like under overflaten truer kaoset. De gode nettstedene blir de som konsentrerer sitt budskap tematisk, og skaper ryddige inngangssider med få, men gjennomtenkte elementer. Med tiden, når folks kjennskap til mediet stiger, kommer de til å gå direkte dit hvor de opplever å finne det de søker. Portaler mister drakraften
|