DEN FEMTE STATSMAKT

© Per Helge Berrefjord
Forlaget Fritt og vilt

Inntil 10 sider kan skrives ut i ett eksemplar til eget bruk. Utskriving/nedlasting av mer enn 10 sider til eget bruk er å betrakte som shareware; tillatelse vil bli tilsendt når
kr. 200 er innbetalt til
giro 1640 20 08087,
Per Helge Berrefjord
Grønsundåsen 55
N-1394 Nesbru

Ved ønske om videredistribusjon, kopiering, linking etc. vennligst klarer denne bruken med berrefjord@vitex.no

OBS: Forlaget selger klassesett av boken til redusert pris.

Bokbestilling


DIALOG: Ved innspill
til innholdet på denne
side vennligst oppgi
"kapittel 4 del 8",
og siter den delen
av teksten du har
tilføyelser til.

IKKE sendt vedlegg,
Legg all tekst i
meldingsfeltet og
"mail" til:

femte@vitex.no

 

JOURNALISTIKKEN
I NETTENES MEDIESAMFUNN

Kapittel. 4 - del 8

Tenk på leseren

Viktigste prinsipp – nå som før – er å betrakte det man gjør fra den oppsøkende siden av mediet: Hvordan oppleves det å komme til nettstedet utenfra, for første gang? Er denne erfaring dårlig, er det en overhengende fare for at første gang også blir eneste gang.

Man skal ikke legge alt for stor vekt på utformingen av selve «hjemmesiden», altså inngangssiden. Portaler og nettaviser er i dag jevnt over skrekkelige, mye verre en «Se og Hør» noen gang har vært – med snurrende annonser, overlesset med «bannere» og alt for detaljrik layout. Viktigst er nå som før at man har noe interessant nytt å meddele til enhver tid. Den som oppsøker nettstedet må få dette raskt opp på skjermen.

Men oftere tilbyr inngangssiden den store forvirring. Nedlastingen tar en evighet (mer enn 10 sekunder) på grunn av båndbreddekrevende annonser og grafikk, som omkranser noen bortkomne linjer dynamisk redaksjonelt stoff. En overflod av lenker til underliggene redaksjonelle nivåer bidrar ytterligere til overlessingen.

På de redaksjonelle nettsteder vi nå har så mange av, er inngangssidens hovedoppgaver:

  1. Å fortelle noe nytt så ofte som mulig.

  2. Å gi best mulig oversikt, det vil si færrest mulig «klikk» (til nye sider), herfra og fram til det som virkelig interesserer den som kommer innom.

  3. Utgiveren vil generere flest mulig besøk på akkurat denne siden (slik at man kan legge de mest inntektsbringende annonsene her). Og få den besøkene til å bla opp flest mulig sider (flere annonser!!) før vedkommende drar videre til andre nettsteder. Resultatet er overlessing og rot: For mange annonser og enkeltsaker på inngangssiden, og dårlig redigerte nivåer under denne, med mer eller mindre de samme annonsene som spretter fram gang på gang – før man ser noe til innholdet.

For mye på én gang

Den redaksjonelle sjel vil straks se at dette er minst én oppgave for mye for en oppslagsside på nettet, og eliminere problemet ved å konsentrere seg om en best mulig løsning av første punkt. Dette hensynet vil dessverre torpedere punkt to og tre.

Avanserte nettsteder lar hovedsiden være en ren oversikt med en søkemotor og et navigeringshjelpemiddel for nykommere til stedet, mens nyhetssidene er dynamiske og presenteres seksjonsvis, altså hver for seg etter tema – gjerne komponert fra en meny av den besøkende selv.

Portalenes død

La dette være som det vil. Portaler og nettaviser med generelt innhold har sin storhetstid akkurat nå, men allerede like under overflaten truer kaoset. De gode nettstedene blir de som konsentrerer sitt budskap tematisk, og skaper ryddige inngangssider med få, men gjennomtenkte elementer. Med tiden, når folks kjennskap til mediet stiger, kommer de til å gå direkte dit hvor de opplever å finne det de søker.


Portaler mister drakraften
– Nettbrukerne skifter vaner. Portalene taper brukere, mens spill-nettstedene nå kaprer stadig flere besøkende, skrev Elin Festøy i Nettavisen 4. sep 09:33

 

NESTE SIDEFORRIGE SIDE - INNHOLD

NESTE SIDE
FORRIGE SIDE

INNHOLD

Henvisninger på
denne side:

Portalenes død