DEN FEMTE STATSMAKT

© Per Helge Berrefjord
Forlaget Fritt og vilt

Inntil 10 sider kan skrives ut i ett eksemplar til eget bruk. Utskriving/nedlasting av mer enn 10 sider til eget bruk er å betrakte som shareware; tillatelse vil bli tilsendt når
kr. 200 er innbetalt til
giro 1640 20 08087,
Per Helge Berrefjord
Grønsundåsen 55
N-1394 Nesbru

Ved ønske om videredistribusjon, kopiering, linking etc. vennligst klarer denne bruken med berrefjord@vitex.no

OBS: Forlaget selger klassesett av boken til redusert pris.

Bokbestilling


DIALOG: Ved innspill
til innholdet på denne
side vennligst oppgi
"kapittel 3 del 24",
og siter den delen
av teksten du har
tilføyelser til.

IKKE sendt vedlegg,
Legg all tekst i
meldingsfeltet og
"mail" til:

femte@vitex.no

 

INTERNETTET
Kapittel. 3 - del 24

!!!

På side 12:

«... Utvalget anbefaler at de aktuelle departementer, dvs. Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet, sammen etablerer et kontaktutvalg for IKT-sektorene. Utvalget bør ha en bred sammensetning, med representanter for myndigheter, IKT-næringene og sentrale brukergrupper. De tre departementene bør i fellesskap ivareta sekretariatsfunksjonen for kontaktutvalget.»

Hvorfor denne så tradisjonelle, nå miskjente måten å møte en politisk utfordring på? Det har neppe skjedd noe med departementskulturen som gjør at de erfaringer man høstet med Datapolitisk råd ikke lenger gjelder. Her foreslås å gjenta tidstyveriet ­ som også rammer folk «utenfra», bransjefolk som har mer enn nok å gjøre i de produktive deler av samfunnet.

Hvis disse tre departemetale inngjerdinger ikke selv kan tenke klart, og heller ikke med Stortingets hjelp greier å skissere de enkle politiske krav til aktørene i informasjonssamfunnet, bør man i det minste la være å trekke vanligvis produktive mennesker med seg inn i tåkehavet. All erfaring med slike «komi-sjoner» viser at de er skuebrød, bakt av myndigheter som ikke har ekte mel å hente i eget forråd. De har ikke giddet å sette seg inn i spørsmålene selv.

For å dekke over dette samler de inn en gjeng bransjefolk som derved forfremmes til samfunsstøtter. I utgangspunktet kan de være representanter for særinteresser, ja endog garvede lobbyister. Men smigret og bestukket med ærefulle verv blir de gjerne nøytralisert politisk. Satt under konsensuspress i kommisjonen blir de fort et bytte for politiske og byråkratiske tungvektere med lumre hensikter.

NESTE SIDEFORRIGE SIDE - INNHOLD

NESTE SIDE
FORRIGE SIDE

INNHOLD

Henvisninger på
denne side: