Eivind Falk-Svensen
KRÅKER I PROSA
Tegninger 1995-2000
Utstilling 17/827/8
2000
i Galleri Fritt og vilt,
Parkveien 6, Oslo
Forlagssjef
Mari Tofts tale ved
vernissagen 17. august.
Utstillingen skjedde i forbindelse
med lanseringen av PROSABOKA, der
Eivind Falk-Svensen er illustratør.
Bak PROSABOKA og Galleri Fritt
og vilt
står Forlaget
Fritt og vilt
Flere
tegninger
De store avistegnerne er borte. Eller er de det? Avisene gir ikke lenger
rom for den faste tegner med den sorte strek. Kanskje er de store tegnerne
derfor i dag å finne i tidsskriftene.
I de fem årene tidsskriftet PROSA eksisterte som en freidig og
uavhengig kommentar til norsk kulturliv, var bladet gjennomillustrert
av Eivind Falk-Svensen. Hele tiden var kråka PROSAs symbol og høye
beskytter. Eivind Falk-Svensen har derfor fått oppnavnet kråketegneren.
Men han er mer enn det.
Hans treffende og poengterte strek som går fra rølpete
til ond var å se i Galleri Fritt og vilt i Parkveien 6, i
en utstilling som varte fra 17. til 27. august.
Utstillingen skjer i forbindelse med at tegningene også kommer
i bokform:
På Forlaget Fritt og vilt foreligger samtidig PROSABOKA med det
beste fra PROSAs historie. I boka er om lag 90 av Eivind Falk-Svensens
tegninger gjengitt.
OM KUNSTNEREN
Eivind Falk-Svensen er født i 1964. Som så mange i sin generasjon
startet han sin kunstnerkarriere tidlig som tagger på Stovner
T-banestasjon i 1982. Avanserte til avistegner i Dagningen i 1986. Utga
tegneserieheftet "Løgn og bedrag" i 1989-92. Utdanneti
folkekunst ved Raulandsakademiet 1994-96. Arbeider i dag som frittstående
tegner og trekunstner, ved siden av jobben som husflidskonsulent i Sør-Trøndelag.
Mari Tofts tale ved vernissagen
I fem år fra 1995 frem til siste årsskifte hadde jeg den
enorme glede å være ansvarlig redaktør for et blad
som ikke la noe bånd på seg når det gjaldt å uttrykke
forskjellige hva skal jeg si observasjoner og iakttagelser
når det gjelder kulturlivet, herunder det akademiske liv og ikke
minst makta. De bildene dere ser på veggene her, er det konkrete
resultat av et meget spesielt samarbeid mellom meg og kunstneren, Eivind
Falk-Svensen. Jeg skal komme tilbake til dette samarbeidet. Utstillingen
ble til fordi vi syntes at bildene fortjente en bedre skjebne enn bare
å bli lagt bort og glemt da det ble slutt på moroa med tidsskriftet.
Nå foreligger om lag 90 av tegningene i bokform, men omtrent dobbelt
så mange som det befinner seg her selv om det ikke har vært
plass til å henge alle sammen opp på veggen.
Eivind Falk-Svensen er en meget spennende tegner som ikke så veldig
mange vet om. Grunnen til det er at han faktisk tegner slik som nesten
alle redaktører og ansvarlige utgivere sier at de vil at
tegnere skal tegne, men de mener det ikke! De sier at de
ønsker seg den frekke, onde, ja nærmest drepende og obscøne
strek. Men når det kommer til stykket, tør de bare
trykke de pene og yndige, familievennlige tegningene med struttende sunnhet
og kyss på kinnet. Eivinds tegninger er kompromissløse, iallfall
vet ikke jeg om noen kompromisser som han har vært nødt til
å inngå. Heldigvis for ham finnes det redaktører som
meg, og heldigvis for meg finnes det fortsatt også tegnere som ham.
Tilbake til samarbeidet: Alle tegningene er konkrete illustrasjoner
til ett bestemt tema eller én bestemt artikkel som sto på
trykk i PROSA. Men det var jo ikke slik at Eivind måtte lese
seg gjennom alle disse artiklene for å illustrere dem. Det er tross
alt for mye å forlange av en tegner, særlig med de honorarer
vi utgivere som oftest slipper unna med. Nei, han kom i grunnen ganske
lettvint til det og fikk bare en rask beskrivelse av artiklene, og det
er faktisk en hemmelighet bak et så godt resultat, at man ikke dreper
den stakkars tegneren med realiteter, men tvertimot bare angir littegrann
av hva det kanskje kan dreie seg om; så kan tegneren boltre seg
så uendelig mye friere, og resultatet bli så bra som det dere
ser her.
En annen viktig ting som kjennetegner Eivind Falk-Svensens tegnekunst
er dette: De ble som sagt bestilt til ett bestemt formål, og sto
seg meget godt på trykk som spesialbestilte tegninger til de enkelte
artikler. Men da vi bestemte oss for å utgi det beste fra PROSA
i bokform, hadde vi lyst til å omrokkere litt på bildene.
Det ville være litt for enkelt å bruke de samme tegningene
til de samme artiklene. Så vi omplasserte de fleste av dem, dro
dem opp med rota så å si og satte dem i helt fremmed jord,
til artikler med tildels fullstendig forskjellig meningsinnhold. Man skal
ikke gjøre det lett for seg selv heller, og slett ikke for kunsten..
Men hva skjedde? Jo: Tegningene ble faktisk bare enda bedre av det. I
boka ser de ut som om de er spesialbestilt til sitt nye formål.
Og det er dette som kjennetegner ekte kunst: Den står på egne
ben. Eivind Falk-Svensen er en kunstner man kan vente seg mye av, helt
sikkert også i tegneformatet fremover, selv om hans foretrukne materiale
for tiden er tre. Vi er stolte av å åpne denne separatutstillingen
og glade for å kunne prsentere så fin tegnekunst for et kresent
publikum.
Oslo, 17. august 2000
Mari Toft
|