DEN FEMTE STATSMAKT

© Per Helge Berrefjord
Forlaget Fritt og vilt

Inntil 10 sider kan skrives ut i ett eksemplar til eget bruk. Utskriving/nedlasting av mer enn 10 sider til eget bruk er å betrakte som shareware; tillatelse vil bli tilsendt når
kr. 200 er innbetalt til
giro 1640 20 08087,
Per Helge Berrefjord
Grønsundåsen 55
N-1394 Nesbru

Ved ønske om videredistribusjon, kopiering, linking etc. vennligst klarer denne bruken med berrefjord@vitex.no

OBS: Forlaget selger klassesett av boken til redusert pris.

Bokbestilling

Avispølseboden

Unnskyld uttrykket (nettikk), men det er jo så absolutt inn å snakke om pressens etikk for tiden, redaksjonell etikk. Ser vi på det som presteres av de mest framadstormende nettredaksjoner, er ikke ordet etikk engang anvendbart – derfor nettikk. Det handler ikke om blodsugende overgrep mot enkeltmenesker, det er ikke her overtrampene ligger. Nettikken, slik den ikke minst prakstiseres av nettredaksjonene i Akersgata, handler om ufortrødent å spille på lag med markedsforførere av alle slag.

Synspunkter og kommentarer bes sendt som e-post til femte@vitex.no.


Oslopuls kler deg naken

Stort oppslag i Aftenpostens morgennummer 4. september da nettredaksjonen i samme avishus la ut sin ungdommelige tjeneste «Oslopuls», etter velkjent mønster:
Kle de besøkende nakne før de slipper inn, få dem til å legge igjen klokke, lommebok, pass og det hele. Sånt vil dagens markedsførere ha, det blir det (reklame)penger av.

En tospalter om den uendelig mye større satsningen (i redaksjonelt innhold og medarbeidere) til NRK, som debuterte samme dag, forteller litt om de redaksjonelle prioriteringer i Schibstedkonsernets flaggskip.

At Aftenpostens nettsider på topp, med nokså utilslørt fryd, samme dag kunne fortelle at NRKs webservere hadde brutt sammen etter et par timer, utdypet bildet av den redaksjonelle mannjevning mellom Aftenposten og NRK på nettet akkurat nå. Hvem snakker om tekstreklame?

Men tilbake til Oslopuls-modellen for redaksjonelt arbeid, slik den er beskrevet av Aftenpostens Martin Gray:

«Ved å registrere deg som bruker, der du krysser av for dine interesser og favoritter – taster inn din personlige profil – får du skreddersydde tips og oppdateringer.»

Etter en slik registrering vil WAP'en og SMS'n din kime ustanselig, gjett med hva.

«Alt i Oslo på ett sted», heter det i tittelen, i seg selv en reklametekst – uten hold i virkeligheten. Snarere en strategi fra Schibsteds side. Med Oslopuls vil de ta rotta på gode, gamle Pluto, som har laget web for kulturlivet i Oslo siden 1995. Der finner du de direktebestillingene Oslopuls forsøker å kapre fra konkurrenten ved å gjøre seg «stor» i Aftenpostens redaksjonelle reklame.

Videre forteller Aftenposten om den fine koblingen direkte til Billettservice og Bokkilden* (også en del av Schibsted). Oslopuls-redaksjonen synes ikke at det er problematisk med en slik knapp hengende under hver bokanmeldelse:

– ... vi har diskutert dette nøye, men så lenge vi gjør det tydelig hva som er hva, mener vi at dette er greit. Forlagene annonserer for bøker på kultursidene i papiravisen uten at noen mener det er uheldig kobling...

Hva som er hva? Hva på skjermen, eller hva på nettet – helhetlig sett? Den redaksjonelle refleksjon er ikke imponerende. Schibstedbutikken er her eneste nettbokhandel i Schibsteds egenetablerte univers. Er det uproblematisk for en presumptivt uavhengig redaksjon? Hvorfor ikke lage en knapp til en søkemotor a la zoomit.com som lar deg sjekke pris og leveringsbetingelser hos alle bokhandlere på nettet.

Oslopulsredaksjonen har ti medarbeidere, som jevnlig skal la brukerne stille spørsmål til kjendiser som Bertine Zetlitz, Ingvar Ambjørnsen og Lars Lillo-Stenberg.

Asker 5. september 2000
© Per Helge Berrefjord


Med cookies avslått:
Bokkilden surrer og surrer

Bokkilden vil ha cookies, eller rettere; gi deg noen. Hvis ikke, er dette alt du oppnår ved å klikke deg dit. Kommunikasjonen med nettstedet ender i en loop som etter lang tid konkluderer med en beskjed om å gå til hovedsiden. Og så fortsetter loopen.

 

Nettstedet «Den femte statsmakt»